Strona używa ciasteczek (cookies). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Czytaj więcej Akceptuję

W zimie nie tylko śnieg i lód mogą być przeszkodą na drodze. Często to brudne szyby i zamarzający płyn w spryskiwaczach utrudniają nam życie za kierownicą. Dlatego tak ważne jest, by wybrać odpowiedni płyn do spryskiwaczy. Ale który będzie najlepszy? Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci w podjęciu decyzji.

Rodzaje zimowych płynów do spryskiwaczy

  1. Płyny antyzamarzające: Jak sama nazwa wskazuje, ich główną zaletą jest odporność na niskie temperatury. Jeśli mieszkasz w regionie, gdzie zima potrafi być sroga, z pewnością warto zwrócić uwagę na tego typu płyny.
  2. Płyny z dodatkiem alkoholu: Alkohol obniża temperaturę zamarzania płynu, dzięki czemu staje się on bardziej odporny na mroźne temperatury. Ponadto alkohol skutecznie rozpuszcza tłuste zabrudzenia na szybie.
  3. Płyny ekologiczne: Dla tych, którzy dbają o środowisko, producenci oferują płyny biodegradowalne. Mają one mniej chemikaliów, ale mogą być mniej odporne na niskie temperatury.

Czynniki do rozważenia podczas wyboru płynu

Kluczowym aspektem przy wyborze płynu do spryskiwaczy jest temperatura zamarzania. Ważne jest, aby zwrócić uwagę na temperaturę, przy której dany płyn zaczyna zamarzać. Oczywiście, im niższa ta temperatura, tym lepsza ochrona przed zamarzaniem w mroźne dni. Dzięki temu możemy być pewni, że płyn nie zamarznie w spryskiwaczach czy wylotach dysz, gwarantując tym samym skuteczne czyszczenie szyby.

Kolejnym ważnym czynnikiem jest skład chemiczny płynu. O ile wiele płynów dostępnych na rynku jest skutecznych w usuwaniu brudu i zabezpieczaniu przed zamarzaniem, to nie wszystkie są przyjazne dla lakieru samochodowego. Niektóre z nich mogą zawierać agresywne substancje chemiczne, które w dłuższej perspektywie mogą uszkodzić lakier czy gumowe elementy samochodu. Dlatego też warto dokładnie przyjrzeć się składowi wybranego płynu i upewnić się, że nie będzie on szkodliwy dla naszego pojazdu.

Ostatnim, ale nie mniej ważnym aspektem jest stosunek ceny do jakości płynu. Wielu kierowców kieruje się ceną, wybierając najtańsze dostępne opcje. Jednak najtańsze płyny nie zawsze gwarantują odpowiednią jakość. Często płacimy za markę, ale równie często płacimy za składniki aktywne, które skutecznie chronią przed zamarzaniem i dbają o naszą szybę. Dlatego warto czasem zainwestować w nieco droższy, ale za to skuteczniejszy i bezpieczny dla samochodu płyn do spryskiwaczy.

Jak prawidłowo stosować zimowy płyn do spryskiwaczy?

Zima to wyzwanie nie tylko dla kierowców, ale także dla ich pojazdów. Spryskiwacze szyb to jeden z tych elementów samochodu, który w mroźne dni może sprawiać problemy. Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, takich jak zamarzający płyn czy zanieczyszczone wycieraczki, kluczowe jest nie tylko wybranie odpowiedniego płynu, ale także jego prawidłowe stosowanie. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które pomogą Ci zadbać o spryskiwacze w zimowych warunkach.

  • Proporcje rozcieńczania: Jeśli kupujesz skoncentrowany płyn, zwróć uwagę na zalecane proporcje rozcieńczania. Zbyt mocno rozcieńczony płyn może zamarzać przy wyższych temperaturach.
  • Częstotliwość wymiany płynu: Nawet najlepszy płyn traci swoje właściwości po pewnym czasie. Dlatego warto regularnie sprawdzać poziom płynu w zbiorniku i wymieniać go co najmniej raz na sezon.

Podsumowanie

Wybór odpowiedniego płynu do spryskiwaczy to klucz do bezpiecznej jazdy zimą. Pamiętaj, by regularnie kontrolować poziom płynu w zbiorniku i dostosowywać jego gęstość do panujących warunków atmosferycznych. Nie pozwól, by zła widoczność zaskoczyła Cię tej zimy. Wybierz odpowiedni płyn do spryskiwaczy i ciesz się bezpieczną jazdą!

Płyn hamulcowy pełni funkcję przekazywania siły (ciśnienia) z pedału hamulca na klocki hamulcowe. Chemicznie jest to złożona mieszanka, która może zawierać różnorodne składniki, takie jak etery alkilowe, glikole etylenowe, estry boranowe lub polipropylenoglikole. Wszystkie płyny hamulcowe dodatkowo zawierają różnego rodzaju dodatki, które mają na celu poprawę ich odporności na pienienie oraz ulepszenie innych właściwości. Te dodatki służą do poprawienia kluczowych parametrów działania płynów hamulcowych, czyli do uzyskania niskiej lepkości i wysokiej temperatury wrzenia.

Co to DOT?

Na etykiecie płynu hamulcowego znajdziemy oznaczenia DOT wraz z cyframi arabskimi, które wskazują przeznaczenie danego płynu. W przeszłości popularna była generacja DOT-3, jednak obecnie rzadko jest używana, głównie w pojazdach z lat 80. i 90. ubiegłego stulecia. Współcześnie najpopularniejsze są płyny hamulcowe DOT-4, powszechnie stosowane w samochodach osobowych, motocyklach, ciężarówkach, autobusach oraz wózkach akumulatorowych. W niektórych samochodach można spotkać płyny hamulcowe oznaczone jako DOT-5, zawierające silikony, które poprawiają zdolność do wchłaniania wilgoci i mają wyższą temperaturę wrzenia. Istnieje także kategoria DOT-5.1, przeznaczona głównie do pojazdów wyposażonych w układ ESP.

Cechy dobrego płynu hamulcowego

Dobry jakościowo płyn hamulcowy charakteryzuje się:

  • Zapewnieniem skutecznego hamowania w każdych warunkach, nawet podczas ekstremalnych sytuacji.
  • Zmniejszeniem czasu reakcji hamowania pojazdu po naciśnięciu pedału hamulca.
  • Ochroną układu hamulcowego przed korozją oraz wyciekami z gumowych przewodów i uszczelnień.
  • Posiadaniem optymalnych właściwości higroskopijnych, co pozwala na absorbowanie wody, unikając jej zamarzania w przewodach zimą i powoduje, że wzrasta minimalna temperatura wrzenia płynu.
  • Przedłużeniem żywotności układu hamulcowego oraz wydłużeniem czasu eksploatacji pojazdu, przyczyniając się do jego ogólnego dobrego stanu technicznego.

W skrócie: dobierając płyn hamulcowy dobrej jakości, mamy gwarancję wyższego bezpieczeństwa jazdy i szybszego hamowania.

Płyny hamulcowe złej jakości i ich konsekwencje dla samochodu

Przeterminowany lub nieodpowiednio dobrany płyn hamulcowy może prowadzić do znacznego wydłużenia drogi hamowania oraz stanowić ryzyko całkowitego braku działania hamulców. Awaria układu hamulcowego może wystąpić w najmniej oczekiwanym momencie, stawiając kierowcę w niebezpiecznej sytuacji.

Płyn hamulcowy i jego skład

Ten płyn to kompozycja glikolu (eterów alkilowych glikoli alkilenowych) wraz z wieloma dodatkami, które służą różnym celom. W skład płynu hamulcowego wchodzą także środki smarujące, takie jak poliglikole etylenowe, pologlikole propylenowe oraz estry boronowe. Funkcję dodatków uszlachetniających w płynach hamulcowych pełnią z kolei środki antyutleniające, antykorozyjne, stabilizujące oraz inne dodatki, które poprawiają ogólne właściwości płynu. Zazwyczaj płyn hamulcowy zawiera w przybliżeniu: 70-80% rozpuszczalnika (glikolu), 20-30% środka smarującego, od 1 do kilku procent pozostałych dodatków.

Czy można ze sobą mieszać płyny eksploatacyjne?

Konwencjonalne płyny hamulcowe glikolowe, takie jak DOT 3, DOT 4, DOT 5.1 i DOT-4 LV, są ze sobą kompatybilne i mogą być mieszane. W przypadku nagłych sytuacji, na przykład w podróży, dopuszczalne jest stosowanie płynu klasy wyższej jako zastępnego dla płynu DOT klasy niższej.

Jakich płynów nie można mieszać?

Jednak należy pamiętać, że płynu DOT 5, który jest oparty na silikonie, nie można mieszać z innymi typami płynów. Płyn DOT 5 jest zazwyczaj używany w środkach transportu do zastosowań militarnych, które często pozostają nieużywane przez długi czas i wymagają natychmiastowej sprawności. Ten rodzaj płynu nie wchłania wilgoci, co zapewnia stabilną temperaturę wrzenia przez długi czas.

Innym niemieszalnym z płynami DOT rodzajem jest płyn typu LHM, który jest wymagany w starszych francuskich samochodach. LHM to płyn hydrauliczny na bazie olejów mineralnych, który nie wchłania wilgoci i charakteryzuje się dużą lepkością w wysokich temperaturach.

Czy można mieszać olej silnikowy?

Mieszalność oznacza, że można bez obaw dolać oleju, ponieważ nie spowoduje to negatywnych skutków przy zmieszaniu dwóch różnych olejów, bez problemów z funkcjonowaniem układu smarowania.

Większość nowoczesnych silników wymaga, by były w nich stosowane płyny syntetyczne. Optymalnym rozwiązaniem jest używanie dokładnie tego samego oleju, który jest już obecny w jednostce napędowej, jednak te płyny eksploatacyjne są kompatybilne ze sobą i można je mieszać. Jeśli olej silnikowy od innego producenta ma taką samą klasę jakości i najlepiej także lepkość, nie ma przeszkód, aby w sytuacji awaryjnej dolać go do silnika.

Mieszanie płynów chłodniczych

Płyny eksploatacyjne dla chłodnic występują w różnych typach. Różnice między nimi wynikają z różnych zestawów dodatków uszlachetniających, na przykład antykorozyjnych, które mogą oddziaływać na siebie w sposób niepożądany, jeśli zostaną ze sobą zmieszane. Na przykład połączenie płynu IAT z płynem OAT może powodować wytrącanie się osadów, które mogą zatkać otwory w chłodnicy, ograniczając jej wydajność. W nagłych sytuacjach można jednak zmieszać płyny chłodzące tego samego typu, ale pochodzące od różnych producentów. Nie warto jednak kierować się kolorem, gdyż ma on niewiele wspólnego z właściwościami płynu chłodzącego.

Mieszanie olejów przekładniowych

Płyny te mają niską lepkość i odpowiedni współczynnik tarcia. Nie powinniśmy mieszać ich z olejami o innej lepkości, które mają inne parametry. Może to doprowadzić do uszkodzenia układu sterowania, jego zatarcia lub przegrzania skrzyni.

Rozwój motoryzacji i wzrastające znaczenie bezpieczeństwa na drogach wymuszają na producentach, aby tworzyli wysokiej jakości układy hamulcowe oraz płyn hamulcowy. W dzisiejszych czasach większość samochodów jest wyposażona w hydrauliczne systemy, które są wypełnione właśnie tą substancją. Funkcjonowanie tych układów ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkowników na drodze, dlatego dbałość o ich sprawność jest niezwykle istotna. Regularna wymieniany płyn hamulcowy na nowy zapewnia komfortową i bezpieczną jazdę samochodem.

2023-07-28

Ostatnio w naszej ofercie pojawiły się nowe produkty – są to oleje do silników hybrydowych.

Dostępne są w wersji Spec HYBRID 0W16 oraz Spec HYBRID 0W20 w opakowaniach 1 i 4 litrowych.

 

 

Płyny eksploatacyjne stanowią nieodłączny element samochodu, kluczowy dla jego poprawnego funkcjonowania. Nasuwają one jednak szereg pytań: Czym są? Dlaczego są tak istotne? Jakie rodzaje płynów eksploatacyjnych występują w samochodzie?

Płyny eksploatacyjne to specjalne substancje niezbędne do sprawnego działania różnych komponentów samochodowych. Ich obecność ma bezpośredni wpływ na trwałość poszczególnych elementów, bezpieczeństwo podczas podróży oraz ogólną wydajność pojazdu. Do najważniejszych rodzajów płynów eksploatacyjnych zaliczamy: płyn hamulcowy, płyn chłodniczy, płyn do spryskiwaczy, płyn przekładniowy, płyn wspomagania kierownicy oraz olej silnikowy.

Płyn hamulcowy

Rola płynu hamulcowego

Płyn hamulcowy jest niezbędny dla systemu hamulcowego samochodu. Przekazuje siłę z pedału hamulca do zacisków hamulcowych, umożliwiając zatrzymanie samochodu. Ponadto odprowadza ciepło z komponentów systemu hamulcowego.

Kiedy sprawdzać i wymieniać płyn hamulcowy?

Płyn hamulcowy powinien być sprawdzany co najmniej raz do roku. Wymiana powinna nastąpić co 2 lata lub zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.

Jak sprawdzić i wymienić płyn hamulcowy?

Poziom płynu hamulcowego można sprawdzić, otwierając zbiornik płynu i obserwując wskaźnik poziomu. W przypadku niskiego poziomu należy uzupełnić płyn. Wymiana płynu hamulcowego powinna być wykonana przez profesjonalistę, ze względu na skomplikowany proces i możliwość powstania pęcherzy powietrza w systemie.

Płyn chłodniczy

Funkcja płynu chłodniczego

Płyn chłodniczy, nazywany również antyfreezem, zapewnia prawidłowe chłodzenie silnika, chroniąc go przed przegrzewaniem. Chroni również układ chłodzenia przed korozją i zamarzaniem w niskich temperaturach.

Kiedy sprawdzać i wymieniać płyn chłodniczy?

Płyn chłodniczy powinien być sprawdzany co najmniej raz w roku, a wymiana powinna nastąpić co 2-3 lata, chyba że producent zaleci inaczej.

Jak sprawdzić i wymienić płyn chłodniczy?

Poziom płynu chłodniczego można sprawdzić przez przezroczysty zbiornik wyrównawczy. W przypadku niskiego poziomu należy go uzupełnić. Wymiana płynu chłodniczego powinna być wykonana przez mechanika, ponieważ wymaga odpowietrzenia systemu chłodzenia.

Płyn do spryskiwaczy

Dlaczego płyn do spryskiwaczy jest istotny?

Płyn do spryskiwaczy jest niezbędny do utrzymania czystej szyby przedniej, co zapewnia dobrą widoczność podczas jazdy. Może zawierać związki chemiczne zapobiegające zamarzaniu w niskich temperaturach.

Kiedy sprawdzać i wymieniać płyn do spryskiwaczy?

Płyn do spryskiwaczy powinien być sprawdzany regularnie, a jego uzupełnienie zależy od częstotliwości użycia. Najlepiej jest utrzymywać zbiornik pełny, aby uniknąć sytuacji, gdy brakuje płynu w trakcie jazdy.

Jak sprawdzić i wymienić płyn do spryskiwaczy?

Zbiornik płynu do spryskiwaczy zwykle ma przeźroczysty korek, przez który można sprawdzić poziom płynu. W przypadku niskiego poziomu, wystarczy go uzupełnić.

Płyn przekładniowy

Co to jest płyn przekładniowy i do czego służy?

Płyn przekładniowy jest używany w skrzyni biegów samochodu. Zapewnia smarowanie, chłodzenie i ochronę przed korozją dla komponentów skrzyni biegów. Działa również jako medium przenoszące siłę z silnika do kół.

Kiedy sprawdzać i wymieniać płyn przekładniowy?

Zalecenia co do sprawdzania i wymiany płynu przekładniowego różnią się w zależności od producenta samochodu i typu skrzyni biegów. Niektórzy zalecają sprawdzenie co 30 000 – 60 000 km, inni twierdzą, że płyn jest na całe życie. Najlepiej jest skonsultować się z mechanikiem lub sprawdzić instrukcję obsługi samochodu.

Jak sprawdzić i wymienić płyn przekładniowy?

Płyn przekładniowy można sprawdzić za pomocą bagnetu, podobnie jak olej silnikowy. W przypadku niskiego poziomu lub jeśli płyn ma ciemny kolor lub nieprzyjemny zapach, należy go wymienić. Wymiana płynu przekładniowego powinna być wykonana przez profesjonalistę, ze względu na skomplikowany proces.

Płyn wspomagania kierownicy

Rola płynu wspomagania kierownicy

Płyn wspomagania kierownicy umożliwia łatwiejsze obracanie kierownicą. Zmniejsza tarcie i zużycie w układzie wspomagania, zapewniając płynne i efektywne działanie systemu.

Kiedy sprawdzać i wymieniać płyn wspomagania kierownicy?

Zaleca się sprawdzanie płynu wspomagania kierownicy co najmniej raz do roku. Wymiana płynu powinna nastąpić co 2-4 lata, ale zalecenia mogą się różnić w zależności od producenta samochodu.

Jak sprawdzić i wymienić płyn wspomagania kierownicy?

Poziom płynu wspomagania kierownicy można sprawdzić za pomocą bagnetu lub przez przezroczysty zbiornik, w zależności od modelu samochodu. W przypadku niskiego poziomu, należy go uzupełnić. Wymiana płynu powinna być wykonana przez profesjonalistę, ze względu na ryzyko wprowadzenia powietrza do systemu.

Olej silnikowy

Dlaczego olej silnikowy jest tak ważny?

Olej silnikowy pełni wiele funkcji, w tym smarowanie, chłodzenie, czyszczenie i ochronę silnika przed korozją. Bez niego, silnik szybko uległby uszkodzeniu.

Kiedy sprawdzać i wymieniać olej silnikowy?

Olej silnikowy powinien być sprawdzany co najmniej raz w miesiącu, a wymiana powinna nastąpić co 5 000 – 10 000 km lub co 6-12 miesięcy, zależnie od zaleceń producenta samochodu.

Jak sprawdzić i wymienić olej silnikowy?

Poziom oleju silnikowego można sprawdzić za pomocą bagnetu. W przypadku niskiego poziomu należy go uzupełnić. Wymiana oleju powinna obejmować również wymianę filtra oleju i powinna być wykonana przez profesjonalistę, aby zapewnić prawidłowe usuwanie i utylizację zużytego oleju.

Najczęściej popełniane błędy związane z płynami eksploatacyjnymi

Wśród błędów związanych z płynami eksploatacyjnymi w samochodach, możemy wyróżnić trzy najczęściej popełniane:

  1. Ignorowanie konieczności regularnych kontroli – Regularne sprawdzanie poziomu i stanu płynów eksploatacyjnych to podstawa utrzymania samochodu w dobrym stanie technicznym. Pomijać ten krok może prowadzić do przedwczesnego zużycia komponentów, a w skrajnych przypadkach nawet do poważnej awarii.
  2. Użycie niewłaściwego płynu – Każdy z płynów eksploatacyjnych ma specyficzne zadanie i skład, które są dostosowane do konkretnego systemu w samochodzie. Używanie niewłaściwych płynów, takich jak zastępowanie płynu chłodniczego wodą, może prowadzić do uszkodzenia komponentów i zmniejszenia wydajności samochodu.
  3. Przepełnienie zbiornika płynu – Chociaż może się wydawać, że więcej płynu to lepiej, przepełnienie zbiornika płynu może prowadzić do problemów. Na przykład, jeśli poziom oleju silnikowego jest zbyt wysoki, może to prowadzić do nadmiernego pienienia, co z kolei może prowadzić do zbyt niskiego ciśnienia oleju.

Wszystkie te błędy mogą prowadzić do poważnych problemów, takich jak uszkodzenie samochodu czy niebezpiecznych sytuacji na drodze. Dlatego tak ważne jest, aby znać i zrozumieć znaczenie prawidłowego utrzymania płynów eksploatacyjnych w naszych pojazdach.

Porady dotyczące utrzymania płynów eksploatacyjnych

Utrzymanie płynów eksploatacyjnych w samochodzie w dobrym stanie wymaga pewnej wiedzy i regularnej pielęgnacji. Oto kilka porad, które pomogą w prawidłowym utrzymaniu płynów eksploatacyjnych:

  1. Regularne kontrole: Płyny eksploatacyjne powinny być regularnie sprawdzane pod kątem poziomu i jakości. Niektóre z nich, takie jak olej silnikowy i płyn chłodniczy, można łatwo sprawdzić samodzielnie. Inne, takie jak płyn hamulcowy, mogą wymagać bardziej specjalistycznej wiedzy lub narzędzi.
  2. Używanie zalecanych płynów: Każdy samochód ma swoje własne specyfikacje dotyczące typu i marki płynów eksploatacyjnych, które powinny być używane. Informacje te można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu. Używanie niewłaściwych płynów może prowadzić do uszkodzenia komponentów i zmniejszenia wydajności pojazdu.
  3. Unikanie przepełnienia zbiorników: Przepełnienie zbiorników płynami eksploatacyjnymi może prowadzić do problemów. Na przykład, zbyt duży poziom oleju silnikowego może powodować nadmierne pienienie, co z kolei może prowadzić do zbyt niskiego ciśnienia oleju. Zawsze należy dążyć do utrzymania płynów na zalecanym poziomie.
  4. Regularne wymiany: Niektóre płyny eksploatacyjne, takie jak olej silnikowy czy płyn hamulcowy, wymagają regularnych wymian w określonych przedziałach czasowych lub po przejechaniu określonej ilości kilometrów.
  5. Zwracanie uwagi na ostrzeżenia: Wiele samochodów jest wyposażonych w systemy ostrzegawcze, które informują o niskim poziomie lub problemach z płynami eksploatacyjnymi. Zawsze należy zwracać uwagę na te sygnały i działać zgodnie z instrukcjami.

Podsumowanie

Płyny eksploatacyjne w samochodzie pełnią kluczowe role w jego prawidłowym działaniu. Regularne sprawdzanie i wymiana tych płynów jest niezbędne dla utrzymania samochodu w dobrym stanie, a także dla bezpieczeństwa na drodze. Pamiętaj, aby zawsze konsultować się z profesjonalistą lub zapoznać się z instrukcją obsługi samochodu w razie wątpliwości.

Najczęściej zadawane pytania na temat płynów eksploatacyjnych w aucie

Czy mogę samodzielnie wymienić płyny eksploatacyjne w moim aucie? 

Tak, ale niektóre płyny, takie jak płyn hamulcowy czy przekładniowy, wymagają specjalistycznej wiedzy i narzędzi.

Co się stanie, jeśli nie wymienię płynów eksploatacyjnych na czas? 

Może to prowadzić do uszkodzenia komponentów samochodu, awarii i potencjalnie niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Czy mogę mieszać różne marki lub typy płynów? 

Generalnie nie zaleca się mieszania różnych płynów, chyba że są one kompatybilne. Należy zawsze sprawdzić specyfikacje producenta.

Jakie są objawy niskiego poziomu płynu eksploatacyjnego? 

Objawy mogą obejmować zmniejszoną wydajność, nieprawidłowe działanie systemów samochodu, hałas, przegrzewanie się i inne sygnały ostrzegawcze.

Spis treści

 

Olej silnikowy jest jedną z najważniejszych substancji wpływających bezpośrednio na stan techniczny samochodu. Pozwala zredukować stopień eksploatacji różnych elementów silnika, a także ograniczyć zużycie paliwa. Dobór oleju silnikowego to bardzo ważna decyzja każdego kierowcy. W sklepach dostępnych jest wiele odmian oleju. Czym się różnią i jak wybrać wersję najlepiej dostosowaną do swojego auta?

Proporcje składników bazowych

Na rynku można aktualnie spotkać trzy podstawowe rodzaje olejów silnikowych: syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Różnią się przede wszystkim proporcjami składników używanych do produkcji, które wspólnie są określane jako baza olejowa. W składzie można także znaleźć także dodatki uszlachetniające, które są dobierane do każdego typu oleju indywidualnie.

Różny proces produkcji oleju

Należy także zwrócić uwagę na sam proces produkcji. Oleje mineralne powstają poprzez rafinację, natomiast wersje syntetyczne są produkowane z połączenia wielu związków chemicznych, stanowiących komponenty bazowe. Mieszanki obu wymienionych rodzajów olejów są nazywane półsyntetycznymi.
Dzięki temu uzyskują właściwości pozwalające utrzymać silnik w czystości przed dłuższy czas i ograniczyć konieczność wymiany substancji na nową.

Wysokiej jakości olej syntetyczny

Olej syntetyczny jest odporny na niskie temperatury, w których nie traci swoich właściwości. Nie gęstnieje, dlatego ułatwia rozruch silnika w okresie jesienno-zimowym. Ma niską lepkość, dzięki czemu jest równomiernie rozprowadzany po wszystkich elementach silnika. Z tego względu oleje syntetyczne są powszechnie uważane za substancje wysokiej jakości. Stosowanie oleju syntetycznego jest polecane do aut o niskim przebiegu lub zupełnie nowych. Oleje syntetyczne mogą także działać skutecznie przy dużych naciskach, którym podlegają smarowane powierzchnie. Pozwala to zabezpieczyć silnik przed nadmiernym zużyciem.

Olej mineralny do starszych aut

Olej mineralny jest traktowany jako substancja najgorszej jakości. Najważniejszą cechą, którą się różni olej syntetyczny od mineralnego, jest lepkość. Jest on dużo bardziej gęsty ze względu na obecność składników, których nie można wyeliminować w procesie rafinacji. Należy do nich siarka oraz węglowodory. Tego rodzaju olej silnikowy jest tańszy niż syntetyczny, dlatego jest bardzo popularnym rozwiązaniem wśród użytkowników starszych aut z dużym przebiegiem. Z uwagi na dużą gęstość, stosowanie oleju mineralnego powoduje ograniczenie wycieków i ogólnego zużycia silnika. Może to jednak utrudniać rozruch silnika zimą, szczególnie podczas silnych mrozów.

Kompromis, czyli olej półsyntetyczny

Rozwiązaniem kompromisowym, łączącym zalety poprzednich jest olej półsyntetyczny. Jest produkowany na bazie odmiany mineralnej, ale zawiera domieszkę oleju syntetycznego. Pozwala na swobodną eksploatację samochodu bez negatywnego wpływu na jego stan techniczny, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów. Stosowanie oleju półsyntetycznego nie powoduje ryzyka wypłukania nagaru z silnika i zmniejszenia stopnia kompresji. Dlatego jest najlepszym wyborem do auta ze średnim przebiegiem, którego właściciel nie chce ponosić nadmiernych wydatków. Tego rodzaju substancja nie jest jednak zalecana dla pojazdów o dużym przebiegu, bo może doprowadzić do rozszczelnienia silnika.

Poprawny wybór oleju silnikowego

Podczas wybierania oleju należy bezwzględnie przestrzegać wymogów zamieszczonych w instrukcji obsługi. Olej zgodny z zaleceniami producenta będzie bezpieczny dla auta i jego silnika. Ponadto trzeba zwrócić uwagę na filtr cząstek stałych, który wymaga stosowania tak zwanych olejów Low SAPS, czyli niskopopiołowych. W przypadku wątpliwości należy skorzystać z pomocy specjalistów przed wymianą oleju. Dzięki prawidłowej konserwacji silnik będzie utrzymany w należytym stanie technicznym i auto będzie zawsze gotowe do jazdy.

Spis treści

Praca skrzyni biegów wiąże się z dużymi obciążeniami mechanicznymi różnych, współpracujących ze sobą mechanizmów. Dzięki zastosowaniu odpowiedniego oleju przekładniowego może ona służyć nawet przez setki tysięcy kilometrów przebiegu. Ważne, aby wymieniać olej odpowiednio często i wybierać produkt dostosowany do danego typu skrzyni biegów.

Skrzynia biegów – jak często wymieniać olej?

W skrzyniach manualnych wymiana oleju powinna odbywać się co około 100 tysięcy kilometrów przebiegu. W przypadku automatycznej skrzyni biegów należy zlecać tę czynność częściej — co 40 tysięcy km. Nie można też bagatelizować wycieków oleju, gdyż zawsze istnieje ryzyko, że są one skutkiem uszkodzenia skrzyni automatycznej bądź manualnej. Wybierając olej przekładniowy należy uwzględnić normę oleju SAE J306. Zgodnie z nią lepkość oleju definiuje się na podstawie klas: 70, 75, 80, 85, 90, 110, 140, 190 i 250. W Polsce, ze względu na określone warunki atmosferyczne, stosuje się najczęściej produkty klas od 70 do 90.

Dlaczego olej ulega zużyciu?

Zarówno w automatycznej, jak i w manualnej skrzyni biegów występują siły tarcia, które powstają na skutek oddziaływań mechanicznych pomiędzy przekładniami. W trakcie pracy olej może rozgrzać się nawet do 150 stopni Celsjusza, co oznacza, że nawet wtedy musi zachować swoje właściwości. Z tego też powodu nie stosuje się do smarowania skrzyń biegów oleju silnikowego. Warto też dodać, że w trakcie pracy skrzyni biegów manualnej i automatycznej do oleju uwalniane są niewielkie drobinki powstałe na skutek ww. tarcia. Z biegiem czasu olej traci swe właściwości, co wiąże się z koniecznością wymiany oleju przekładniowego.

Objawy degradacji oleju przekładniowego w skrzyni biegów

Doświadczony kierowca od razu wykryje, że olej w skrzyni automatycznej i manualnej wymaga wymiany. Objawia się to poprzez:

  • trudności w zmianie biegów, zwłaszcza w okresie zimowym,
  • charakterystycznym „rzucaniu” w przypadku skrzyni automatycznej,
  • głośniejszą pracę, tak w przypadku skrzyni manualnej, jak i automatycznej.

Na przyspieszenie zużycia oleju może wpłynąć gwałtowna jazda, prowadzenie auta z naczepą, jazda po trudnym, górskim terenie itd. Należy pamiętać, że bardziej wrażliwe na zużycie oleju są automaty, a nie ręczne skrzynie biegów.

Jaki olej do skrzyni biegów wybrać?

Dobór oleju przekładniowego powinien być zgodny z zaleceniami producenta konkretnych skrzyń biegów. Jeśli kierowca zauważa potrzebę zmiany oleju na inny, powinien taką uwagę zgłosić doświadczonemu mechanikowi. O jakości olejów przekładniowych decyduje ich marka i cena.

Tylko najlepszych producentów olejów stać na wprowadzanie produktów o ściśle określonych właściwościach. Jeśli kierowca dysponuje np. autem sportowym lub terenowym, powinien skorzystać z oleju do konkretnych skrzyń biegów o odpowiednich właściwościach jezdnych. W przeciwnym razie ulegną one wcześniejszej degradacji.

Podsumowując, kierowca chcący wymienić olej przekładniowy powinien nie tylko uwzględniać normę oleju i jego lepkość, ale też konkretne parametry dla wybranego typu skrzyni.

Powiązane wpisy:

Spis treści

Zjawiska spalania stukowego mogą doprowadzić do poważnych awarii aut. Ryzyko to do niedawna występowało głównie w starszych modelach samochodów bowiem od 2022 roku każde nowe auto, powinno być wyposażone w czujnik spalania stukowego. Problem jednak powrócił w najnowszych silnikach benzynowych, gdzie przy niskich obrotach silnika może wystąpić zjawisko spalania stukowego LSPI.

Proces spalania stukowego

Aby zrozumieć przyczyny spalania stukowego, należy najpierw pojąć, jak działa silnik spalinowy oraz jaki jest związek między poszczególnymi czynnikami wpływającymi na jego pracę. Wiadomo, że w pracującym silniku, a dokładniej w jego poszczególnych cylindrach, cały czas dochodzi do niewielkich wybuchów mieszanki paliwowo-powietrznej, wywołanych iskrami ze świec zapłonowych. W momencie wybuchu tej mieszanki następuje spalanie detonacyjne. Innymi słowy, mieszanka paliwowa nie reaguje prawidłowo na działanie układu zapłonowego, powodując rozstrojenie silnika, objawiające się tępym stukaniem z cylindrów.

Zasada działania czujnika spalania stukowego

Silnik składa się z wielu elementów, których pracę kontrolują różnego rodzaju czujniki. Czujnik temperatury silnika, czujnik ciśnienia powietrza dolotowego czy czujnik temperatury płynu chłodzącego to tylko niektóre przykłady. Każdy z nich odpowiada za inne elementy oraz spełnia indywidualne zadanie. Awaria któregoś z nich (chociażby czujnika położenia wału korbowego) może przysporzyć wielu kłopotów każdemu właścicielowi pojazdu.

W silniku czujniki spalania stukowego znajdują się na zewnątrz bloku. Ich zadaniem jest rejestracja odgłosu stukania we wszystkich stanach pracy silnika w celu zapobieżenia jego uszkodzeniu. Czujnik spalania stukowego „słyszy” drgania bloku silnika spowodowane hałasem materiałowym i przetwarza je na sygnał napięciowy. Następnie są one filtrowane i analizowane przez odpowiedni sterownik. Czujnik spalania stukowego uszkodzony może dawać charakterystyczne objawy.

Zjawisko spalania stukowego LSPI

Zjawisko to jest stosunkowo nową koncepcją w branży motoryzacyjnej. Jest to pochodna spalania stukowego, z którą motoryzacja uporała się przy pomocy rozwoju technologicznego, wprowadzając silnik spalinowy o zapłonie iskrowym. Paradoksalnie rozwój technologiczny, a zwłaszcza miniaturyzacja, doprowadziły do ​​odrodzenia problemu spalania stukowego w postaci bardzo niebezpiecznego zjawiska zwanego LSPI (Low Speed ​​​​Pre-ignition), z grubsza tłumaczonego jako przedwczesny zapłon przy niskich obrotach silnika.

Konsekwencje spalania stukowego

Skutki niekontrolowanego zapłonu wyżej wymienionej mieszanki dla silnika mogą być katastrofalne. Płomień podczas spalania detonacyjnego rozprzestrzenia się szybciej i zazwyczaj mieszanka zapala się równomiernie, dostarczając dużo energii. Powoduje to chwilowe obciążenie tłoków, korbowodów i wału korbowego oraz podnosi temperaturę w komorze spalania.

Konsekwencją spalania stukowego LSPI jest przede wszystkim przyspieszone zużycie elementów układu korbowo-tłokowego (ruchomych mechanicznie części silnika), na które działają ogromne siły. Ponadto zjawisko LSPI może doprowadzić do całkowitego uszkodzenia jednostki napędowej.

Objawy awaria czujnika spalania stukowego

Objawy uszkodzonego czujnika spalania mogą zostać wykryte przez sterownik, który zidentyfikuje usterkę i przejdzie w tryb pracy awaryjnej. Warto pamiętać, że sprawdzanie czujnika spalania najlepiej dokonać w profesjonalnym zakładzie mechanicznym.

Oto niektóre objawy, które mogą wskazywać na awarię czujnika:

  • podświetlona kontrolka,
  • zapisany kod błędu,
  • mała moc silnika,
  • zwiększone zużycie paliwa.

Przyczyny uszkodzenia czujnika spalania stukowego

Wśród przyczyn uszkodzeń czujnika spalania stukowego można wymienić:

  • awarię wewnętrzną,
  • zwarcie,
  • uraz mechaniczny,
  • korozję.

Powiązane wpisy:

Olej silnikowy to jeden z najważniejszych preparatów wykorzystywanych w samochodach. Jego zadaniem jest smarowanie silników benzynowych i Diesla, a co za tym idzie — utrzymanie ich w należytym stanie. Olej silnikowy jest też niezbędny do uszczelnienia jednostki napędowej i skuteczniejszego odprowadzania ciepła. Dlatego tak ważne jest, aby znać podstawowe oznaczenia oleju silnikowego.

Olej silnikowy — podstawowe rodzaje

Podział olejów silnikowych według bazy olejowej jest dosyć prosty. Zgodnie z nim, kierowca może mieć do czynienia z trzema rodzajami olejów:

  1. Olej syntetyczny — oleje syntetyczne to najbardziej zaawansowane technologicznie rodzaje olejów silnikowych. Uzyskuje się je w wyniku syntezy chemicznej węglowodorów. Charakteryzuje je niska lepkość i odporność na oddziaływanie wysokich temperatur. Dzięki temu sprawdzają się one zarówno podczas maksymalnego obciążenia silnika, jak i w trakcie niskich temperatur, a także zapewniają wydajną ochronę ruchomych elementów silnika.
  2. Olej mineralny — oleje mineralne to preparaty, które powstają w procesie rafinacji ropy naftowej. W praktyce oznacza to, że produkty na bazie oleju mineralnego charakteryzują się dużo większą lepkością.
  3. Olej półsyntetyczny — to produkt pośredni, który powstaje na podstawie olejów mineralnych i jest dodatkowo wzbogacany syntetycznymi.

SAE — najpopularniejsza klasyfikacja jakości olejów silnikowych i jej zasady

Norma SAE jest na chwilę obecną najbardziej znaną i stosowaną na całym świecie, jeśli chodzi o klasyfikację olejów silnikowych. Jej nazwa jest skrótowcem od Society of Automotive Engineers, czyli stowarzyszenia amerykańskich inżynierów motoryzacji.
SAE definiuje oznaczenia olejów jednosezonowych (10W, SAE: 40) oraz wielosezonowych (5W/30, 10W/40). Stosowane zapisy są na tyle uniwersalne, że użytkownicy olejów silnikowych na całym świecie bez problemu mogą znaleźć olej o odpowiedniej klasie lepkości w przypadku jego wymiany.
Oznaczenie z literą „W” odpowiada za zimową klasę lepkości. W oznaczeniu oleju wielosezonowego liczba znajdująca się przed literą „W” wskazuje klasę lepkości w niskiej temperaturze, a druga liczba wskazuje klasę lepkości w wysokiej temperaturach.

Zgodnie z nim oznaczenie lepkości oleju opisuje w jednym ciągu znaków jakość produktu w wysokich i niskich temperaturach.

API — amerykańska klasyfikacja olejów silnikowych

W świecie motoryzacji SAE nie jest jedyną normą, na podstawie której określa się jakość produktów smarnych. Kolejną, dość dobrze znaną normą wg. której sporządzane jest oznaczenie olejów silnikowych, jest API, czyli American Petrol Institute (Amerykański Instytut Naftowy). Oznaczenie konkretnego oleju jest ustalane na podstawie testów dla różnych rodzajów silników. W ich trakcie bada się zużycie silnika po zastosowaniu danego oleju, uwzględniając jednocześnie normy klasyfikacji olejów silnikowych. Zgodnie z zasadami API, oleje przeznaczone dla silników benzynowych określa się literą S, a dla silników wysokoprężnych (Diesla) literą C. Do każdej z powyższych liter dodaje się kolejną literę. Im znajduje się ona dalej w alfabecie, tym nowsze normy olej spełnia. Mówiąc wprost: oznaczenia oleju według API stale ewoluują. Obecnie najnowsza norma dla silników benzynowych to SP, a dla silników Diesla CK-4. Oznaczenia olejów mogą obejmować obie kategorie: benzynowe i diesla, np. API SL/CF, co oznacza, że olej może być stosowany zarówno w silniku benzynowym, gdzie producent zaleca normę SL, jak i w silniku diesla gdzie zalecana jest norma CF.

ACEA — europejska norma klasyfikacyjna olejów

Europejczycy już jakiś czas temu poszli śladem Amerykanów i stworzyli własną normę klasyfikacyjną olejów. ACEA — bo o niej mowa — to skrótowiec oznaczający Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów. Tutejszy system oznaczeń jest na szczęście dość przejrzysty. Oznaczeniem Ax/Bx określa się oleje do silników benzynowych oraz Diesla samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Z kolei literą C określa się oleje o niskiej zawartości popiołu, tzw. niskopopiołowe, przeznaczone do silników benzynowych i Diesla stosowanych w samochodach osobowych i dostawczych dostosowanych do nowych norm emisji spalin EURO. Natomiast literą Ex określa się oleje do mocno obciążonych silników Diesla.

W systemie ACEA oleje silnikowe opisuje kombinacją wspomnianych liter i cyfr. Im wyższą cyfrę zawiera oznaczenie oleju silnikowego, tym z nowszą normą mamy do czynienia.

Specyfikacja producentów samochodów, czyli OEM

OEM to kolejne oznaczenie, jakie można znaleźć na opakowaniu gotowego produktu. Mianem OEM określa się wymagania, którego autorami są producenci samochodów. Niestety, trudno tu o pewną unifikację. Jeśli na opakowaniu pojawi się nazwa BMW LongLife 04 lub VW 504.00 507.00, to jest to znak, że dany olej spełnia określone wymagania, ale jest zalecany w przypadku konkretnych serii jednostek napędowych

Zasady doboru właściwego oleju silnikowego

Chcąc prawidłowo dobrać olej silnikowy, trzeba pamiętać o kilku bardzo ważnych zasadach.

  1. Zawsze sugerujemy się zdaniem producenta. To on najlepiej wie, jaki rodzaj oleju będzie odpowiedni do danego samochodu. Jeśli mimo to mamy powody, aby sądzić inaczej, warto zapytać się o radę doświadczonego doradcy technicznego. Weźmie on pod uwagę oznaczenia oleju silnikowego innych producentów i dobierze produkt właściwy do konkretnej jednostki napędowej.
  2. Olej silnikowy warto dobierać pod kątem zużycia samochodu, tudzież przejechanych kilometrów. Jeśli auto przejechało już spory dystans, to należałoby się zastanowić nad zmianą oleju na taki, który zapewni większą ochronę silnika i tym samym jego żywotność. Jeśli wcześniej do jednostki napędowej wlewano olej o wyższej lepkości, nie należy w jego miejsce stosować olejów o niższej lepkości. Wiąże się to ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia wycieków.
  3. Dopuszcza się stosowanie innego oleju silnikowego w miejsce zalecanego. W przypadku silników benzynowych najnowsza kategoria API zapewnia właściwości każdej wcześniejszej kategorii i może być stosowana w starszych silnikach. Jeśli producent zaleca olej z wymaganiem normy API SN, to olej API SP zapewni pełną ochronę. W przypadku silników Diesla nowsza norma API zazwyczaj spełnia właściwości użytkowe poprzedniej, ale też nie zawsze.
    Analogicznie nie można postąpić w przypadku wszystkich wymagań norm ACEA. Warto w każdym przypadku skonsultować się z doradcą technicznym.
  4. Oznaczenia oleju to jedno, ale równie ważna jest odpowiednia częstotliwość jego wymiany. Zaleca się, aby zmiana oleju silnikowego miała miejsce mniej więcej raz w roku lub po przejechaniu około 10 000 kilometrów.

Reasumując, oznaczenia oleju silnikowego informują użytkownika o jego właściwościach tak w niskich, jak i w wysokich temperaturach pracy. Przy wyborze właściwego produktu nie można sugerować się wyłącznie oznakowaniem. Istotne jest również, aby poszukać rady u doświadczonych specjalistów. Można też poszperać w Internecie, gdzie wszystkie oznaczenia olejów silnikowych są bardzo dobrze opisane. Pomocne mogą też być opinie innych użytkowników danego oleju.

Zobacz również:

W silniku dwusuwowym proces spalania mieszanki odbywa się w nieco inny sposób niż w jednostce czterosuwowej. To z kolei oznacza, że zastosowany tu olej do silników znacząco różni się składem i sposobem działania od swego czterosuwowego odpowiednika. Jak działa ten olej i z czego powinien się składać?

Sposób działania oleju w silniku dwusuwowym

Dwusuwowe jednostki napędowe charakteryzują się prostotą i lekką konstrukcją. Nie posiadają one odrębnego układu smarowania, w związku z czym oleje do silników dwusuwowych dodaje się bezpośrednio do paliwa (najczęściej w stosunku 1:50). Dzięki temu przepływa on przez wnętrze silnika oraz skrzynię korbową, tworząc na ich powierzchni film olejowy, który chroni je przed nadmiernym zużyciem na skutek tarcia i korozją.

Z czego powinien składać się olej do dwusuwów?

Standardowy olej do silników dwusuwowych składa się z:

  1. Dodatków funkcyjnych, których zadaniem jest ograniczenie palności i poprawa czystości oleju. Niestety, powodują one wzrost dymienia i w pewnym stopniu blokują tłok. I właśnie dlatego ich procentowa zawartość w oleju jest znikoma.
  2. Olejów bazowych, które wpływają na poprawę smarności oleju, ale też blokują tłok, redukują czystość i zwiększają dymienie spalin.
  3. Rozpuszczalnika, którego zadaniem jest zwiększenie zdolności oleju do mieszania się z paliwem. Zadaniem tej substancji jest też obniżenie temperatury zapłonu oleju. Oznacza to, że dodanie innego rozpuszczalnika może sprawić, że silnik chłodzony np. powietrzem będzie generował wyższe ryzyko zapłonu. Ważną funkcją rozpuszczalnika jest też ograniczenie dymienia, dzięki czemu produkty spalania w mniejszym stopniu wpływają na środowisko.
  4. PIB — to składnik, którego zadaniem jest poprawa smarności oleju, a także ograniczenie dymienia. Składnik ten sprawia, że silniki dwusuwowe nie emitują tak wielu zanieczyszczeń do atmosfery. Jest to drugi pod względem zawartości (po oleju bazowym) składnik olejów.

Rodzaj oleju a technologia chłodzenia silnika

Rodzaj zastosowanego oleju wynika również ze sposobu chłodzenia silnika. W zasadzie wyróżnia się tu dwa rodzaje olejów, które są przeznaczone do jednostek chłodzonych powietrzem lub wodą.

  1. Olej do silnika dwusuwowego chłodzonego powietrzem — to przede wszystkim produkt niskopopiołowy. Niewielka zawartość popiołów sprawia, że olej przy większych temperaturach pracy nie ulega zapłonowi. Co prawda wspomniane popioły mają tendencję do odkładania się wewnątrz układu wydechowego, ale są one skutecznie wydmuchiwane na zewnątrz, w związku z czym układ ten pozostaje drożny.
  2. Olej do silnika dwusuwowego chłodzonego wodą — to przede wszystkim produkt niezawierający w swoim składzie popiołów. Dzięki temu nie osadzają się one w układzie wydechowym nawet wówczas, gdy temperatura jednostki napędowej jest stosunkowo niewielka (ogranicza ją chłodzenie wodne). W przeciwnym razie istniałoby w niskich temperaturach ryzyko utraty drożności układu.

Reasumując, do smarowania najpopularniejszych konstrukcji napędowych w układzie dwusuwowym (chłodzonych powietrzem) wykorzystuje się oleje o niskiej zawartości popiołów, gdyż są one mniej podatne na zapłon. I właśnie te oleje warto polecić użytkownikom maszyn dwusuwowych.

Wielu kierowców, szczególnie tych mniej doświadczonych, myśli, że auto ostrzeże ich przed niedoborem oleju silnikowego. Niestety nie zawsze tak się stanie, ponieważ często dochodzi do awarii w oprogramowaniu, lub do jego rozkalibrowania. Ewentualne uszkodzenie miski olejowej może spowodować utratę płynu, a samochód nie zawsze wyda nam stosowne ostrzeżenie.

Po co właściwie olej silnikowy w samochodzie?

Jak już rozmawiamy o oleju silnikowym, to warto znać jego funkcję w naszym pojeździe. Olej silnikowy należy traktować jako element konstrukcyjny silnika, który warunkuje jego pracę, właściwości użytkowe, trwałość i wielkość emisji toksycznych składników spalin. Jedną z głównych ról oleju silnikowego jest ograniczenie oporów tarcia między współpracującymi elementami silnika zarówno w ich ruchu obrotowym, jak i posuwisto-zwrotnym, dzięki czemu nie dopuszcza do tzw. zatarcia. Kolejnym ważnym zadaniem jest czyszczenie elementów silnika z osadów, nagarów i produktów ścierania powstających podczas pracy.

Ponad to istnieje bardzo szerokie spektrum związków mogących się tworzyć w czasie eksploatacji oleju i zmniejszyć jego przydatność do dalszego spełnienia funkcji. Wydzielające się w czasie pracy silnika ciepło, kontakt z paliwem i produktami jego spalania, przy obecności tlenu z powietrza, powodują degradację podstawowego składnika olejów silnikowych – węglowodorów. Dlatego tak ważne jest dbanie o odpowiedni poziom oleju silnikowego, ponieważ konsekwencją zaniedbania może okazać się kosztowna naprawa, a nawet wymiana całego silnika.

Jak sprawdzić poziom oleju silnikowego w samochodzie?

Gdy już zdecydujemy się na regularne sprawdzanie poziomu oleju w pojeździe, to powinniśmy wiedzieć, jak to zrobić. Pierwszym i najważniejszym punktem, jest to, że zawsze sprawdzamy poziom oleju na zimnym silniku. Olej pracuje podczas jazdy autem, więc sprawdzenie jego poziomu na ciepłym silniku może dać nam nieprawdziwy wynik.

Jeśli chcemy prawidłowo sprawdzić poziom oleju w aucie, to musimy przygotować sobie kawałek szmatki lub ręcznik papierowy, aby przetrzeć wskaźnik. Powinniśmy się upewnić, że samochód stoi na płaskim terenie i otworzyć maskę pojazdu. Po otworzeniu naszym oczom powinien ukazać się silnik i wystający z niego „bagnet”, z którego właśnie będziemy korzystać.

Powinniśmy wyciągnąć wskaźnik z silnika i przetrzeć go z pozostałego na nim oleju silnikowego. Gdy już to zrobimy, to wkładamy „bagnet” do środka, aż usłyszymy trzaśnięcie oznaczające, że został on włożony całkowicie. Następnie wyjmujemy wskaźnik i sprawdzamy, czy znajduje się w optymalnej ilości (pomiędzy minimum a maksimum).

Co, gdy brakuje oleju?

Okej, sprawdziliśmy poziom oleju i okazało się, że jest go za mało, co teraz? Najprostszą odpowiedzią będzie po prostu dolać. Po otworzeniu maski powinniśmy zobaczyć kartkę, z marką oraz nazwą producenta oleju, którą zawiesił tam serwisant. Najlepiej będzie kupić identyczny olej, jednakże jeśli nie mamy takiej możliwości, to bez problemu można wybrać inny pod warunkiem, że będzie się odpowiadał on klasie lepkościowej i jakościowej oleju, który znajduje się już w silniku.

Podczas uzupełniania poziomu oleju, który będzie pracował w naszym aucie, nie powinniśmy wlać go zbyt dużo. Nadmiar oleju może być równie szkodliwy co jego niedobór.

Gdy już mamy zakupiony olej, to przechodzimy do nalewania go do silnika. Wiedząc, że nie może go być zbyt dużo, powinniśmy powoli dolewać oleju przez przeznaczony do tego otwór i co jakiś czas sprawdzać, czy nie zostało przekroczone maksimum. Optymalną ilością będzie, gdy poziom będzie idealnie w połowie pomiędzy minimum a maksimum na naszym wskaźniku, jednakże najważniejsze, aby nie przekroczyć żadnej z podanych na „bagnecie” wartości.

Warto również pamiętać, aby odpowiednio często wymieniać olej, najlepiej zgodnie z zaleceniem interwału wymiany oleju podanego przez producenta. Możemy to zrobić sami lub udać się do mechanika.

Gdy już wiemy jak sprawdzać poziom oleju oraz jak go uzupełniać, to możemy być pewni, że naszemu silnikowi nie grozi „zatarcie”. Z pewnością warto raz na jakiś czas sprawdzić profilaktycznie jego poziom, aby nie okazało się, że musimy wymienić cały silnik.

Warunki klimatyczne panujące w naszym kraju nie sprzyjają całorocznemu użytkowaniu motocykla. Tylko niewielki odsetek właścicieli korzysta ze swoich maszyn przez cały rok. Można więc przyjąć, że tradycyjny sezon motocyklowy kończy się w październiku i zaczyna wraz z nadejściem wiosny.

Specyfika użytkowania motocykla oznacza też, że z sezonowością związana jest konserwacja. O ile w samochodach większość czynności serwisowych wykonuje się po określonym przebiegu, ewentualnie przy zauważalnym zużyciu elementów czy płynów eksploatacyjnych, to inaczej wygląda to przy jednośladach.

Dwa podejścia do tego samego zagadnienia

Użytkowników motocykli można podzielić na dwie grupy. Pierwsza optuje za tym, aby wszelkie czynności serwisowe wykonywać jesienią, po wstawieniu jednośladu do garażu. Wtedy też silnik wlewa się nowy olej do motocykla oraz wymienia wymienia filtr. W teorii ma to uchronić jednostkę napędową przed długotrwałym kontaktem z przepracowanym olejem. Drugą opcją jest serwisowanie motocykla, w tym, wymiana oleju, tuż przed pierwszą wiosenną przejażdżką. Rozwiązanie to pozwala cieszyć się jazdą na świeżutkim środku smarnym. Kto ma rację? O ile w jednym zdaniu nie da się odpowiedzieć na tak postawione pytanie, to zawsze powinno się wymieniać olej corocznie.

Dawniej i dziś

Oleje do motocykli starszych generacji nie zachwycały jakością. Stąd przez lata wiele osób wymieniało olej dwa razy w roku – po sezonie oraz na wiosnę. Mineralna baza olejowa, niewielki procent środków uszlachetniających i nieodpowiednia lepkość w połączeniu z niskimi temperaturami, panującymi pod wiatą czy w nieogrzanym garażu, sprzyjały skraplaniu się pary wodnej z otoczenia. Część z niej dostawała się do silnika, co groziło korozją. Stąd powszechne było zalewanie silnika na czas zimowego postoju specjalnym olejem zimowym. Miał on przede wszystkim chronić przed korozją oraz konserwować. Na wiosnę zaś wymieniało się olej po raz kolejny – tym razem na letni, sprawdzający się podczas normalnej eksploatacji a nie podczas długiego postoju.

Przy obecnie stosowanych technologiach, kiedy markowe oleje do motocykli wytwarza się w technologii syntetycznej lub półsyntetycznej. Olej szczelnie zabezpiecza jednostkę napędową od zewnątrz, a stałe temperatury panujące w większości garaży skutecznie chronią przed ewentualną korozją i wytrącaniem się wilgoci.

Przepracowany olej silnikowy lepkość i staje się szkodliwy dla wrażliwych elementów silnika. Groźny jest zarówno kwaśny odczyn zużytego oleju, jak również konsystencja środka smarnego, która nie gwarantuje przylegania do ruchowych elementów. Stąd warto wymieniać olej w motocyklu po zakończeniu sezonu, jesienią. Dodatki uszlachetniające w połączeniu z dobrą bazą olejową pozytywnie wpływają na właściwości smarne. Nowy olej w motocyklu w czasie postoju nie zestarzeje się w ciągu 4-5 miesięcy, dzięki czemu wiosną będzie można skorzystać z motocykla od razu po wystawieniu go z garażu.

Nawet najlepszy pojazd samochodowy nie zadziała prawidłowo, jeśli znajdująca się w nim przekładnia nie będzie we właściwy sposób konserwowana. W takiej sytuacji nawet standardowa eksploatacja samochodu sprawi, że przekładnia będzie ulegać nadmiernemu zużyciu, a ryzyko awarii znacząco wzrośnie. Jak można temu zaradzić? Od wielu lat skutecznym rozwiązaniem są oleje przekładniowe dostarczane przez renomowanych producentów.

Oleje przekładniowe — jak często powinno się wymieniać płyn w aucie?

Nie sposób udzielić na to pytanie jednoznacznej, uniwersalnej odpowiedzi. Generalnie, częstotliwość wymiany oleju w samochodzie jest uzależniona od następujących czynników:

– wiek samochodu (im starszy model auta, oraz podzespoły się w nim znajdujące, tym częściej należy wymieniać olej przekładniowy),
– sposób eksploatacji (wymiana powinna odbywać się częściej w przypadku intensywnej jazdy na długich dystansach, niż w trakcie – sporadycznych, spokojnych przejażdżek),
– zalecenia udzielone przez producenta danego modelu pojazdu.

Zasadniczo jednak można stosunkowo często spotkać się z opiniami, zgodnie z którymi właściwą praktyką jest wymiana oleju mniej więcej co każde 80-110 tysięcy kilometrów przejechanej trasy.

To jeszcze nie jedyna reguła, o której warto pamiętać. Wymiana oleju przekładniowego to zadanie, które powinno się zrealizować po zakupie używanego auta. Dzięki temu zwiększamy szanse na to, że pojazd nie będzie narażony na niewłaściwą eksploatację podczas jazdy.

Oleje przekładniowe — jakie są klasy jakościowe?

Ważnym parametrem pozwalającym na ocenę tego, jakiej jakości jest dany olej przekładniowy i czy może on zostać wlany do danego modelu samochodu, jest klasyfikacja typu API GL.

Obecnie możemy wyróżnić dwie obowiązujące klasy jakościowe API.
GL-4 – charakteryzuje się bardzo dobrą ochroną przed korozją i dobrymi właściwościami przeciwzużyciowymi. Zalacane do skrzyń wykonanych z metali wrażliwych na korozję.
GL-5 – charakteryzuje się dobrymi właściwościami antykorozyjnymi i bardzo dobrymi właściwościami przeciwzużyciowymi. Zalecane do skrzyń pracujących w trudnych warunkach.

Klasyfikacja API GL to tylko jeden z czynników, który należy wziąć pod uwagę podczas wyboru oleju przekładniowego. Zakup tego płynu jest pozornie nieznaczącą decyzją, w rzeczywistości jednak wywiera bardzo ważny wpływ na pracę auta w przyszłości. Taki stan rzeczy oznacza, że konieczny jest wybór dobrej jakości płynu. Skuteczny olej przekładniowy oferuje m.in. producent Specol Lubricants — podmiot o wieloletnim doświadczeniu, który zbudował solidną markę w tym segmencie rynkowym.

Dobór odpowiedniego smaru do łożysk i jego właściwa eksploatacja zagwarantują prawidłowe działanie łożysk, zmniejszone zużywanie się części łożyska czy odporność na korozję i zabrudzenia. Dowiedz się jakie są rodzaje smarów, ich właściwości i zastosowanie.

W zależności od potrzeb, warunków i rodzaju wykonywanej pracy łożyska potrzebują różnego rodzaju smarów. Na wybór odpowiedniego wpływ będą miały czynniki takie jak:

– temperatura, w której pracują łożyska;
– obciążenie i prędkości obrotowe;
– obecność wody lub pary wodnej;
– zapylenie i zanieczyszczenie otoczenia w którym pracuje maszyna;
– a także ciągłe wibracje lub ich brak.

Czym jest smar do łożysk?

Smar wykonany jest z kilku składników. Podstawę stanowi olej bazowy. Zazwyczaj jest to olej syntetyczny, mineralny lub roślinny. Jako środek zagęszczający stosowane są mydła metali, polimery, węglowodory, bentonity oraz żele krzemionkowe. Dodatkowe składniki mają za zadanie poprawę parametrów smaru. Nie są one jednak obowiązkowe.

Smarowanie olejem czy smarem?

W zależności od warunków panujących wymienionych wyżej dobieramy rodzaj środka smarnego. Smar plastyczny sprawdzi się w warunkach małego zanieczyszczenia otoczenia. Jego płynność jest mała a co za tym idzie trudniej dotrzeć do wszystkich części. Również ryzyko zanieczyszczenia jest większe a usuwanie zabrudzeń trudniejsze. Jednak przy niższym obciążeniu i temperaturze smar w zupełności wystarczy.

Smarowanie olejem pozwala zaś na wytworzenie równomiernego filmu olejowego o dużej wytrzymałości na temperaturę i korozję. Bardzo dobrze uszczelnia wszystkie części i zabezpiecza przed zanieczyszczeniami. Z innych cech należy wymienić płynność, dużą odporność na obciążenia czy łatwość wymiany całego oleju.

Jakie są metody smarowania?

Smarowanie może odbywać się dwiema podstawowymi metodami:

– smarowanie ręczne, które jest szybką i tanią metodą; do smarowania używa się między innymi smarownice mechaniczne, pneumatyczne lub elektryczne. Te ostatnie pozwalają na precyzyjne dozowanie środka smarującego. Aby smarowanie ręczne było skuteczne należy wykonać je z największą dokładnością;

– smarowanie zautomatyzowane:
– smarowanie w kąpieli olejowej;
– smarowanie z wymuszonym obiegiem oleju;
– smarowanie z wtryskiem oleju;
– smarowanie rozbryzgowe;
– smarowanie mgłą lub rosą olejową.

Smarowanie automatyczne skraca czas potrzebny na wykonanie smarowania a także zmniejsza koszty eksploatacyjne. Zwiększa się również bezpieczeństwo całego procesu.

Dobór odpowiedniego smaru do łożysk może nastręczać wielu problemów. Jeśli nie wiesz jaki środek smarujący wybrać i jaka metoda smarowania będzie dla ciebie najlepsza skontaktuj się z pracownikiem Specol a na pewno rozwiejemy twoje wątpliwości!

Olej hydrauliczny stosowany jest w układach tłumiących oraz w napędach hydraulicznych. Nowoczesne maszyny i urządzenia mogą prawidłowo działać tylko i wyłącznie wtedy gdy olej jest prawidłowo dobrany. Najlepszym olejem jaki można wybrać do maszyny, jest olej polecany przez producenta. Jeżeli nie ma informacji na temat oleju powinniśmy się kierować charakterystyką oleju pod kątem jego lepkości. Dobrze dobrany olej pod kątem charakterystyki lepkościowej przekłada się na prawidłowe funkcjonowanie całego układu.

Kolejnym ważnym aspektem podczas korzystania z olejów hydraulicznych jest stosowanie się do informacji od producenta co do wymiany filtrów oraz ich czyszczenia. Zazwyczaj oleje hydrauliczne posiadają standardową instrukcję polegającą na:

– dokładnym opróżnieniu zbiornika ze zużytego oleju,
– oczyszczeniu zbiornika poprzez dokładne jego przepłukanie niewielką ilością czystego oleju,
– opróżnieniu zbiornika z oleju przeznaczonego do płukania,
– napełnieniu zbiornika, oraz całego układu nowym olejem do odpowiedniego poziomu. Należy mieć na uwadze zalecenia odnośnie klasy czystości stosowanego oleju.

Sprawne funkcjonowanie każdego samochodu wymaga zadbania o jego silnik oraz regularną wymianę oleju, który należy dobrać do konkretnego modelu pojazdu. Jest to niezwykle ważne dla jego prawidłowej eksploatacji– odpowiednio dobrany środek smarny pozwala na zapewnienie odpowiednich warunków pracy poszczególnych podzespołów i zabezpieczenie ich przed nadmiernym zużyciem. Czym jest olej silnikowy i jakie są jego funkcje? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.

Olej silnikowy – czym jest?

Olej silnikowy to specjalistyczny środek smarny powstający na bazie olei mineralnych, syntetycznych lub ich mieszaniny oraz dodatków uszlachetniających, które nadają mu pożądanych właściwości. Oleje silnikowe to jeden z najważniejszych czynników występujących w samochodach osobowych, dostawczych i ciężarowych. Jego regularna wymiana ma ogromne znaczenia dla prawidłowego funkcjonowania silnika oraz jego żywotności.

Jakie funkcje pełni olej silnikowy?

Podstawowym zadaniem olejów silnikowych jest smarowanie współpracujących ze sobą elementów silnika w celu zminimalizowania tarcia pomiędzy nimi. Z tego względu od środków tego typu wymaga się przede wszystkim doskonałych właściwości smarnych, które zapewnią optymalną ochronę przed nadmiernym zużyciem. Jednak współczesne oleje silnikowe posiadają także szereg innych właściwości i spełniają różnorodne funkcje. Do najważniejszych z nich można zaliczyć chłodzenie newralgicznych elementów jednostki napędowej, efektywne odprowadzanie nadmiaru energii cieplnej, ochrona przed korozją, tłumienie drgań, oczyszczanie silnika z zanieczyszczeń mechanicznych oraz uszczelnianie układu. Odpowiednio dobrany olej silnikowy będzie spełniał wszystkie te zadania, co zapewni długą żywotność całego układu.

Najlepsze oleje do samochodów osobowych i dostawczych – jakie wybrać?

Podczas wyboru odpowiedniego oleju silnikowego do samochodu osobowego lub dostawczego należy kierować się parametrami jakościowymi i lepkościowymi podanymi przez producenta pojazdu. Przy tym warto decydować się na sprawdzone produkty od renomowanych producentów, takich jak marka SPECOL oferująca oleje silnikowe najwyższej jakości. Posiada ona w swojej ofercie szeroką gamę olei silnikowych do różnych modeli pojazdów osobowych i dostawczych, co pozwala na znalezienie produktu odpowiedniego do każdego rodzaju pojazdu. Wszystkie proponowane rozwiązania posiadają doskonałe parametry smarne i zapewniają uzyskanie wysokich parametrów eksploatacyjnych w szerokim zakresie temperatur. Więcej o olejach silnikowych do samochodów osobowych i dostawczych oferowanych przez firmę SPECOL można znaleźć pod adresem https://specol.com.pl/produkty/oleje-n…stawczych/.

Oleje silnikowe to środek warunkujący prawidłową pracę jednostki napędowej. Odpowiednio dobrany przekłada się na szereg funkcjonalności, które gwarantują trwałość poszczególnych podzespołów silnika, zmniejszenie tarcia pomiędzy współpracującymi elementami oraz zminimalizowanie zużycia paliwa. Ponadto olej silnikowy pozwala na uszczelnienie komory spalania, właściwe odprowadzanie ciepła i zanieczyszczeń. Z tego względu, odpowiedni dobór oleju silnikowego do konkretnego zastosowania ma duże znaczenie w trakcie dalszej eksploatacji danego urządzenia – umożliwia znaczne zwiększenie jego wydajności, sprawności i wydłużenie czasu eksploatacji.

Dobór oleju silnikowego – co jest ważne?

Właściwie dobrany olej silnikowy to istota kwestia, która wpływa na funkcjonowanie systemu napędowego oraz gwarantuje jego prace na wysokim poziomie. Dobór odpowiedniego środka smarnego do konkretnego zastosowania wymaga uwzględnienia specyfikacji oleju silnikowego, która określana jest przez każdego producenta samochodów. Opisuje ona parametry techniczne, jakie powinien spełniać środek smarny oraz stanowi najważniejsze kryterium przy jego wyborze. Do podstawowych parametrów warunkujących wysokie właściwości oleju silnikowego należą klasa lepkości i klasa jakości danego środka smarnego – ty nimi należy nie kierować podczas wyboru właściwego oleju silnikowego do danego zastosowania.

Oleje silnikowe od marki Specol

Firma Specol to przedsiębiorstwo produkcyjne, które zajmuje się wytwarzaniem specjalistycznych środków smarnych w oparciu o najnowocześniejsze technologie i wiedze profesjonalistów w tym zakresie.

W ofercie firmy Specol znajduje się szeroka gama mineralnych, półsyntetycznych syntetycznych olei silnikowych. Stanowią one wysokogatunkowe środki smarne, które sprawdzają się doskonale w pojazdach o zróżnicowanej konstrukcji układów napędowych. Ich zastosowanie przekłada się na uzyskanie optymalnego smarowania podzespołów silnika zarówno podczas rozruchu, jak i jazdy. Wszystkie proponowane rozwiązania charakteryzują się szerokim zakresem lepkości, jakości oraz temperatur pracy – pozwala to na dostosowanie oleju silnikowego do wymagań stawianych przez producenta danej jednostki napędowej. Wysoka jakość olei silnikowych produkowanych przez firmę Specol i ich odpowiednich dobór do konkretnego zastosowania wpływa na prawidłową i bezawaryjną eksploatację silnika pomiędzy kolejnymi wymianami oleju.

Wszystkie oferowane oleje silnikowe można znaleźć pod adresem https://specol.com.pl/produkty/oleje-n…silnikowe/