Strona używa ciasteczek (cookies). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Czytaj więcej Akceptuję

Hydrauliczne

Oleje hydrauliczne są obecnie najczęściej stosowanym nośnikiem energii w układach hydraulicznych. Dodatkowo odpowiadają za smarowanie układu oraz ochronę przed korozją.

W celu zapewnienia poprawności działania, trwałości i niezawodności układu hydraulicznego

olej hydrauliczny musi posiadać odpowiednie właściwości fizykochemiczne. Istotna jest charakterystyka lepkościowa zapewniająca właściwe działanie układu w czasie rozruchu oraz pracy. Wraz ze wzrostem ciśnienia oleju rośnie jego lepkość i maleje objętość, ma to istotne znaczenie przy doborze oleju do układów wysokociśnieniowych. Wzrost temperatury układu determinuje natomiast spadek lepkości oleju. Z tego względu oleje pracujące w szerokim zakresie temperatur powinny posiadać wysoki wskaźnik lepkości. Do takich zastosowań odpowiedni jest olej hydrauliczny klasy HV (ISO 11158)/ HVLP (DIN 51524). Do układów o niewielkich odchyleniach temperatury wystarczające są oleje klasy HM (ISO 11158)/ HLP (DIN 51524). Przy doborze klasy lepkości oleju hydraulicznego należy kierować się przede wszystkim zaleceniami producenta układu. Jeżeli zalecenia nie są znane to należy klasę lepkości dobrać tak, aby przy maksymalnej temperaturze pracy układu lepkość kinematyczna była nie mniejsza niż 10 mm2/s, a w minimalnej temperaturze (rozruch) nie większa niż 300 mm2/s. W zależności od zastosowania od oleju hydraulicznego może być wymagana określona klasa czystości, która określa poziom zanieczyszczeń mechanicznych w oleju. Wysoka ilość zanieczyszczeń o znacznych rozmiarach może prowadzić do wzrostu ciśnień roboczych w układzie. Zanieczyszczenia o niewielkim rozmiarze są często jeszcze bardziej niebezpieczne dla układu hydraulicznego, ponieważ ich powierzchnia jest katalizatorem procesów utleniania, a także wpływają one na zwiększenie zużycia węzłów tarcia, co wpływa na szybszą degradację zarówno konstrukcji układu hydraulicznego jak i samego oleju. Stosuje się dwie klasyfikacje klas czystości zgodnie z normą ISO 4406 oraz NAS 1638.

Wyświetlanie wszystkich 6 wyników