Strona używa ciasteczek (cookies). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Czytaj więcej Akceptuję

Przekładniowe

Współczesne przekładnie charakteryzuje wysoka sprawność, kompaktowość i niezawodność eksploatacji. Wymagane jest przenoszenie wysokich obciążeń, a jednocześnie niewielki rozmiar i cichobieżność. Olej przekładniowy w celu zapewnienia trwałości i niezawodności pracy przekładni powinien charakteryzować się własnościami smarnymi zapewniającymi zdolność do przenoszenia wysokich obciążeń mechanicznych przy dużych prędkościach poślizgu. Prawidłowo sformułowany olej przekładniowy musi zawierać dodatki przeciwzużyciowe, aby maksymalnie ograniczyć zużycie ścierne przekładni. Istotna jest również stabilność termiczna i oksydacyjna oraz ochrona materiałów konstrukcyjnych przed korozją, którą zapewniają inhibitory utleniania i korozji. Oleje muszą w dużym stopniu odprowadzać ciepło z przekładni oraz charakteryzować się brakiem skłonności do emulgowania wody.Najpopularniejszą klasyfikacją jakościową olejów przekładniowych jest klasyfikacja API, a także norma armii amerykańskiej MIL. Oleje do przekładni przemysłowych w Europie określa norma DIN 51517 cz. 3. Oleje przekładniowe w zależności od zastosowania różnią się klasą lepkości. Oleje do manualnych przekładni samochodowych klasyfikowane są zgodnie z normą SAE J306, natomiast oleje do przekładni przemysłowych zgodnie z normą ISO. Ze względu na unikalne własności wysokotemperaturowe i odporność na starzenie w przekładniach bezobsługowych szerokie zastosowanie znajdują oleje syntetyczne na bazie polialkilenoglikoli (PAG) oraz polialfaolefin (PAO).