Strona używa ciasteczek (cookies). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Czytaj więcej Akceptuję

Silnikowe

Duża różnorodność konstrukcyjna silników samochodowych stawia przed producentami środków smarnych coraz trudniejsze zadanie w stworzeniu oleju silnikowego spełniającego wszystkie wymagane funkcje, a do tego pracującego w odmiennych warunkach eksploatacyjnych. Olej silnikowy jest integralnym elementem konstrukcyjnym silnika, dlatego musi spełniać podstawowe funkcje takie jak uszczelnianie elementów silnika, ograniczenie ich tarcia oraz zużycia mechanicznego. Dodatkowo olej powinien odprowadzać ciepło i ułatwiać start silnika w niskich temperaturach oraz utrzymywać go w czystości i zapobiegać korozji. Producenci silników określają jakimi parametrami powinien charakteryzować się olej silnikowy odpowiedni dla ich konstrukcji. Oleje silnikowe klasyfikuje się ze względu na jakość i lepkość. Wyróżniamy kilka klasyfikacji jakościowych olejów silnikowych jednak najczęściej stosowane to klasyfikacja europejska ACEA oraz cywilna klasyfikacja amerykańska API, które grupują oleje pod względem ich nowoczesności i warunków pracy. Kategorie olejów według klasyfikacji API oznaczone są za pomocą dwuliterowego kodu i dzielą oleje silnikowe na dwie grupy. Oleje do silników benzynowych oznaczone literą S i oleje do silników Diesla oznaczone literą C. W każdej z tych grup wyróżnia się kilka klas jakościowych oleju oznaczonych kolejnymi literami alfabetu. Na potrzeby europejskiego rynku europejskie stowarzyszenie konstruktorów i producentów silników samochodowych opracowało własną specyfikację jakościową ACEA. Według klasyfikacji ACEA olej silnikowy spełnia zarówno wymagania odpowiednie dla silników benzynowych i Diesla samochodów osobowych, i lekkich dostawczych oznaczonych jako AxBx oraz dla silników samochodów ciężarowych oznaczone jako Ex, a także wymagania dla silników samochodów wyposażonych w filtry cząstek stałych czy konwertery katalityczne oznaczone jako Cx. Ważna jest również klasyfikacja lepkościowa SAE J300 opracowana przez Society of Automotive Engineers.